Thursday 23 January 2014

Pemerdagangan Manusia



Profesionalisme kedoktoran tercalar apabila seorang doktor di China dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan mencuri dan menjual bayi yang baru dilahirkan pesakitnya. Zhang Shuxia didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman mati. Modus operandi jenayahnya dilakukan dengan memberitahu ibu bapa bayi berkenaan bahawa anak mereka telah mati atau atau ibunya menghidapi penyakit berbahaya yang boleh dijangkiti bayinya. Beliau seterusnya mengambil bayi berkenaan dan menjualnya kepada child traffickers. Sehingga beliau ditangkap, seramai tujuh orang bayi telah berjaya dijual.

Hal ini bukan satu perkara asing di Malaysia. Kes penyeludupan bayi pernah dilaporkan pada tahun 2012. Pihak polis telah berjaya menahan empat orang wanita termasuk seorang warga Singapura kerana menyeludup dua orang bayi yang berumur 22 hari dan 3 bulan. Mereka berjaya ditaham oleh sepasukan Polis Daerah Kelang Selatan di sebuah pusat membeli belah.


Laporan Pemerdagangan Manusia 2013 Amerika Syrikat menyebut Malaysia diletakkan di dalam Senarai Pemerhatian Tahap 2 oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat dalam isu pemerdagangan manusia . Kerajaan dikatakan tidak mematuhisepenuhnya piawaian minimum bagi penghapusan pemerdagangan orang. Hakikat sebenar yang berlaku di bumi bertuah ini dalam kesibukan kita mengejar kuasa!

Fakta yang sukar diterima oleh akal manusia normal namun ia berlaku di sekeliling kita. Bagaimana wang boleh membeli segala-galanya dan akhirnya menjerumuskan manusia ke lembah hina. Ia berlaku apabila manusia tidak 'redha' akan ketentuan tuhan. Anak kecil dijadikan barang dagangan persis anak patung yang dijual di jalanan. Berbagai alasan pantas direka bagi menghalalkan cara. Kesusahan hidup dan ingin membantu insan yang tidak mempunyai anak akan tetapi ia bukanlah hujah tepat bagi menukar bayi menjadi barang dagangan.

" Wahai manusia ! Bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dan diri yang satu (Adam), dan Allah menciptakan pasangannya (Hawa) dari dirinya: dan dari keduanya Allah memperkembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak. Bertaqwalah kepada Allah yang dengan namaNya kamu saling meminta, dan peliharalah hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasimu.(Surah an Nisa'; ayat 1)

No comments:

Post a Comment