Monday 3 February 2014

Niqab/Burqa

Saya tertarik dengan satu artikel daripada Harakahdaily yang memaparkan kisah seorang pilot/juruterbang wanita pertama di dunia yang berniqab. Kapten Shahnaz Laghari seorang pilot wanita kelahiran Pakistan dan merupakan pemegang Guiness Book of Record sebagai juruterbang pertama berniqab penuh ketika menerbangkan pesawat. Harakahdaily juga melaporkan beliau merupakan pejuang hak kemanusiaan khususnya dalam hal kewanitaan di Pakistan. Beliau juga pernah bertanding dalam Pilihan Raya Pakistan pada tahun 2012 atas tiket Bebas. Selain aktif dalam pertubuhan Islam, beliau turut menunjukkan keperihatinan beliau terhadap golongan miskin di negaranya dengan membuka pusat pendidikan secara percuma dan pusat latihan menjahit.




Niqab atau juga disebut sebagai burqa (sehelai kain yang menutup bawah paras mata hingga ke leher) bagi wanita adalah satu identiti dan amalan kaum wanita Islam bagi menjaga kehormatan diri. Ia melambangkan kesucian Islam dalam menghormati wanita dan menjaga martabat kaum wanita. Namun, Barat seringkali mendakwa Niqab adalah satu cara melindungi identiti terorist dan ia bakal mengundang ancaman yang merbahaya kepada sesebuah negara jika dibenarkan pemakaiannya. Perancis misalnya, telah menguatkuasakan larangan pemakaian tudung bagi kanak-kanak perempuan Islam pada tahun 2004. Seterusnya pada tahun 2010, pemerintah Perancis telah meluluskan undang-undang larangan pemakaian niqab pula bagi kaum wanita di negara itu. Larangan ini dikuatkuasakan di bawah Prinsip Laicite iaitu satu undang-undang lama negara itu bagi mengekalkan identiti dan kebudayaan Perancis. Langkah ini dikecam oleh Amerika Syarikat dan Britain kerana dianggap mencabuli Hak Asasi Manusia.

Artikel 2, Universal Declaration of Human Rights (10 Dec 1945) menyatakan:
" Setiap manusia mempunyai hak dan kebebasan seperti yang diisytiharkan dalam deklarasi terkini dengan tiada perbezaan bangsa, warna, jantina, bahasa, agama, pendapat politik atau sebarang pandangan atau sebarang keadaan lain".

Namun, ia tidak sedikit pun membuat pemerintah negara itu goyah akan tindakan mereka.  Minoriti Islam di negara itu terus ditindas dengan ancaman demi ancaman dari Sang Pemerintah. Niqab dilihat sebagai satu ancaman. Peliknya pada tahun 2014 Perancis telah menarik semula larangan pengguguran bayi dan membenarkan perkahwinan gay di negara itu. Ia sekaligus menaikkan kemarahan rakyat negara itu yang melihat langkah ini sebagai satu tindakan yang bodoh dan menjijikkan.Ia membuatkan saya merasa betapa hinanya manusia apabila matanya tidak dapat melihat kebenaran. Maka yang kotor dianggap suci. Niqab dianggap sebagai ancaman sedangkan perkahwinan gay dan pengguguran bayi diangkat sebagai satu perkara yang mulia. Astaghfirullah..
Firman Allah: 
"Katakanlah (wahai Muhammad). Inilah jalanku (agamaku). Aku dan orang yang mengikutiku, menyeru manusia kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang nyata."(Surah Yusuf: 108)







No comments:

Post a Comment