Tuesday 4 February 2014

'Hang Nadim'-Between the Line

Dunia menyaksikan satu persatu pemimpin negara dan organisasi antarabangsa tersungkur dalam keadaan yang memalukan. Samada kejatuhan atau pengunduran mereka dibuat secara sukarela atau dipaksa, ia menjadi titik hitam dalam diri mereka. Seolah-olah segala jasa dan pengorbanan mereka selama ini tidak lagi berharga di mata rakyat. Satu ketika, saya diajukan soalan oleh seorang sahabat yang cenderung untuk melibatkan diri dalam dunia politik. Beliau kini menjawat jawatan sebagai Setiausaha UMNO Cawangan. Beliau bertanyakan saya bagaimana hendak naik dalam dunia politik dan apakah asas ilmu yang perlu ada untuk ke arah itu? Saya menjawabnya dengan nasihat supaya beliau mendalami ilmu politik dan AGAMA dengan sebaiknya. Dari riak wajahnya saya dapat rasakan beliau menganggap jawapan saya adalah satu yang common. Lantas saya huraikan satu persatu berdasarkan sedikit ilmu yang diperolehi melalui pengalaman dan pembacaan. Saya menyatakan politik berkisarkan 'kuasa' dan 'pengaruh'. Untuk mendapatkan kuasa dan pengaruh, pastinya ia memerlukan 'wang' yang bertujuan untuk 'mempengaruhi' sokongan mereka kepada seseorang. Ia satu realiti yang pahit dan harus ditelan pada zaman ini kerana Zaman Rasulullah dan Khulafah ar Rasyidin telah lama meninggalkan kita. Jika dahulu, Rasulullah dan sahabat berjuang ikhlas kerana Allah, menginfakkan harta mereka ke jalan Allah, malah sanggup 'melepaskan' isteri tercinta untuk dikahwini sahabat-sahabat yang berjuang bersama mereka. Hatta Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar al Khatab tidak pernah mengambil gajinya sebagai khalifah. Adakah ia berlaku di zaman ini? Pasti jawapannya TIDAK. 

Hakikatnya pada zaman ini, manusia berebut-rebut menjawat jawatan tertinggi untuk memenuhkan kantung mereka. Memerlukan wang bukanlah bermakna rasuah. Apa yang saya maksudkan beliau mesti mempunyai 'financial' yang kukuh. Contohnya, jika duduk minum bersama di kedai kopi dikelilingi penyokong-penyokong politik beliau, adakah wajar hanya mendiamkan diri dan menunggu bil dibayar oleh orang lain? Ia satu contoh yang simple tetapi realiti yang berlaku dalam dunia hari ini. Ia belum lagi termasuk kos-kos lain termasuk menyediakan sepanduk, poster, hotel dan banyak lagi. Maka tidak hairanlah ramai dikalangan insan yang berminat atau telah menyertai dunia politik memilih jalan yang salah semata-mata mahu kekal di dunia politik. 

Keduanya, jika berjaya naik ke atas dalam hiraki politik. Satu cabaran dan dugaan hebat sedang menanti di sini. Ia adalah 'Wang' dan 'Wanita'. Di sini sebenarnya ujian yang paling besar bagi seorang pemimpin. Ramai di kalangan pemimpin politik tumbang hanya kerana pengaruh dua perkara ini. Ia bukan satu perkara yang pelik kerana Rasulullah SAW 1400 tahun dahulu pernah bersabda:

مَا تَرَكْتُ بَعْدِي فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنْ النِّسَاء
 " Tidaklah aku tinggalkan suatu ujian yang lebih berat bagi laki-laki, melebihi (ujian terkait) wanita.
(Hadith Riwayat Bukhari)

إِنَّ الدُّنْيَا حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ وَإِنَّ اللَّهَ مُسْتَخْلِفُكُمْ فِيهَا فَيَنْظُرُ كَيْفَ تَعْمَلُونَ فَاتَّقُوا الدُّنْيَا وَاتَّقُوا النِّسَاءَ فَإِنَّ أَوَّلَ فِتْنَةِ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَتْ فِي النِّسَاءِ
“Sesungguhnya, dunia ini manis dan hijau. Allah menjadikan kalian sebagai pengatur di dalamnya secara turun temurun, lalu Dia melihat sikap kalian perbuat. Karena itu, berhati-hatilah kalian terhadap dunia, dan berhati-hatilah kalian terhadap wanita karena awal bencana yang menimpa Bani Israil adalah pada wanitanya.” (Hadits sahih; Hr. Muslim, no. 2742)

Di sini saya sertakan beberapa nama tokoh dunia yang tumbang kerana ujian ini:


1.Dominique Strauss Khann (Presiden Bank Dunia)
Pada bulan Mei 2011, karier politik beliau berakhir apabila pihak berkuasa Amerika Syarikat memfailkan tuduhan rogol ke atas beliau. Beliau didakwa merogol seorang pembantu hotel di New York. Ia diikuti dakwaan seorang penulis berbangsa Perancis yang turut mendakwa Dominique telah melakukan gangguan seksual ke atas dirinya. Selain itu, beliau juga disiasat kerana didapati terlibat dalam 'rogol berkumpulan' atau gang rape ke atas seorang wanita di sebuah hotel di Washington.


2. Bill Clinton (Presiden Amerika Syarikat)
Reputasi Amerika Syarikat goyah apabila skandal seks Presidennya Bill Clinton dan pembantunya Monica Lewinsky tersebar meluas. Walaupun beliau membuat penafian pada awalnya, namun bukti percakapan di telefon telah menjerat beliau dan akhirnya menjatuhkan reputasi beliau sebagai Presiden.


3. Silvio Berlusconi (Perdana Menteri Italy)
Beliau telah disabitkan dengan dakwaan menjalinkan hubungan sulit dengan penari kelab malam yang baru berumur 18 tahun iaitu Karima El Mahroug. Hubungan seks dilakukan di pejabat, kediaman rasmi Perdana Menteri sekaligus mengundang kemarahan rakyat kepada beliau.


4. Jeneral David Petraeus (Direktor Agensi Perisikan Pusat-CIA)
Jeneral David Petraeus didapati bersalah kerana terlibat dalam skandal seks bersama seorang penulis Buku Biografi 'All In: The Education of General David Petraeus' yang bernama Paula Broadwell. Beliau yang ketika itu menjawat jawatan sebagai Direktor CIA bertaraf empat bintang terpaksa melepaskan jawatannya atas prinsip tanggungjawab yang tinggi terhadap organisasi.


5. Francois Hollande (Presiden Perancis 2014)
Beliau masih memegang jawatan Presiden Perancis sehingga sekarang. Beliau didakwa mempunyai skandal seks bersama seorang artis Julie Gayet. Skandal beliau ini telah tersebar luas dan pasangannya Valerie Trierweiler yang merupakan seorang journalist telah dimasukkan ke hospital akibat tekanan yang dihadapinya.


6. Hosni Mubarak (Presiden Mesir)
Digulingkan dalam satu gerakan protes rakyat Mesir kesan langsung Arab Spring. Antara sebab mengapa beliau ditumbangkan ialah isu rasuah yang berleluasa dan memiliki aset yang luar biasa sepanjang pemerintahannya.


7. Ferdinand Marcos (Presiden Filipina)
Hidup dalam pelarian setelah digulingkan rakyatnya yang marah atas tindakannya menggelapkan duit negara dan memiliki kekayaan yang luar biasa. Lebih malang, beliau ditumbangkan oleh seorang suri rumah bernama Corazon Aquino (isteri Benigno Aquino) yang akhirnya diangkat sebagai Presiden Filipina.

Tujuh orang tokoh di atas adalah sebahagian daripada ratusan mereka yang tumpas dengan ujian ini. Selain wanita, wang juga berperanan sebagai ujian besar buat mereka. Saban hari kita mendengar isu-isu rasuah, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya. Benarlah apa yang Rasulullah ingatkan kepada kita sebagai umatnya. Ia berbalik kepada 2 perkara yang saya sebutkan pada awalnya; dalami ilmu politik dan agama sebaiknya kerana dengan mendalaminya kita tidak akan menjadi 'politician ikut-ikutan' dan  sentiasa dalam lingkungan garis panduan agama. Doa saya juga agar kita diselamatkan daripada 2 ujian ini apabila berjaya kelak.

Dari raut wajah beliau, hujah yang saya berikan dapat saya rasakan meyakinkan beliau. Beliau menggangguk setuju dan mengajukan 1 soalan kepada saya; So, kenapa pulak engkau belajar politik?.. Saya menyatakan tujuan saya belajar mendalami ilmu politik bukan untuk menjadi ahli politik tetapi saya bercita-cita ingin menjadi penasihat kepada ahli politik. Menegur apa yang salah, mencadangkan apa yang perlu. Walau bukan mufti, setidak-tidaknya menjadi 'Hang Nadim' kepada mereka. Beliau tersenyum tanda setuju..



No comments:

Post a Comment