Saturday 27 July 2013

UMNO dan Keramat 13

Mesyuarat Terttinggi UMNO menetapkan Pemilihan Majlis Tertinggi UMNO akan diadakan serentak dengan Mesyuarat Pemilihan Bahagian pada 5 Oktober 2013. Persidangan sayap wanita, pemuda dan puteri pula ditetapkan pada 28 September manakala Perhimpunan Agung UMNO pula pada 2 hingga 7 Disember ini. Seramai 150,000 perwakilan dari 191 Bahahagian akan terlibat dalam pemilihan kali ini.



Pemilihan kali ini diramalkan sengit kerana pertama kali mempraktikkan pemilihan terbuka. Berkemungkinan akan terdapat keputusan-keputusan yang mengejutkan. Walau apa jua method atau sistem yang digunakan, bagi saya kepentingan parti yang menjurus kepada kedaulatan agama, bangsa dan negara perlu diberi keutamaan.



UMNO telah diuji hebat pada PRU ke 13 yang lalu. Penyelesaian isu semasa, pergolakan dalaman, tekanan pembangkang, pelantikan calon sehinggalah hari pilihan raya semuanya menjadi sejarah mimpi buruk kepada UMNO. Antara kawan dan lawan, antara kaca dan permata sedikit demi sedikit UMNO berusaha meleraikannya. Hinggakan UMNO terpaksa berubah wajah menjadi parti yang 'humble' di mata rakyat demi kelangsungan hidup. Namun, persoalannya adakah semua ini dijadikan iktibar atau disimpan sebagai bahan arkib yang tiada nilainya.

Rakyat telah menghantar mesej yang jelas kepada UMNO apa yang mereka mahukan. Tiada lagi keistimewaan kepada pemimpin yang sombong dan angkuh seakan ingin mati di kerusi empuk, tiada penghormatan kepada si perasuah, tiada lagi kemuliaan kepada pemimpin yang hanya bermewah-mewah dengan harta hasil kedudukan seakan dirinya lebih hebat dari Qarun..

Tun Mahathir sendiri ada menegur sikap pemimpin UMNO yang seakan lupa asal-usulnya. Bacalah, selidikilah dan hayatilah pesan Tun sebaiknya. Pesan pujangga, 'Menggenggam bara biar jadi debu'. Selamat berjuang wahai 'khalifah' kami. Demi agama, bangsa dan negara!. Wasaalam..

No comments:

Post a Comment