Wednesday 24 July 2013

Antara Iman & Glamour




Ramadhan semakin hampir ke penghujungnya. Rasulullah berpesan agar kita berlumba-lumba mengumpul amalan di bulan mulia ini dan mendapatkan Malam Lailatul Qadar iaitu satu malam yang lebih baik dari 1000 bulan.Hitunglah sebaiknya, adakah kita telah mengisinya dengan amalan atau sekadar berpuasa, syarat untuk mengejar Aidilfitri?

Dalam kesibukan sesetengah kita mengisi 'kantung amalan', kita disentak dengan kisah empat Miss World Malaysia yang beragama Islam. Larangan Majis Fatwa Kebangsaan untuk memasuki pertandingan dicabar dan dipandang enteng seolah-olah agama tiada nilainya. Malah seakan menegakkan benang yang basah, berdiri atas prinsip kebebasan. Benarlah kata-kata Rasulullah: Masa terasa pendek, amal soleh berkurangan, kebakhilan bermaharajalela, fitnah (maksiat) berleluasa, dan banyaknya kekecohan. Para sahabat bertanya: “Ya, Rasulullah! Apakah kekecohan tersebut? Rasulullah s.a.w menjawab: “Pembunuhan-pembunuhan”.
(HR Bukhari dalam Kitab Fitan dalam bab ‘Zuhur Al-Fitan’ dan HR Muslim dalam Kitab Al-‘Ilm)

Namun, janganlah kita menghukum kerana mereka juga sama seperti kita. Hanya Allah yang mampu menilai. Sama-sama kita doakan agar dibukakan pintu hati mereka kembali ke jalan Islam. Pesan buatku dan permata hatiku. Wallahualam..

No comments:

Post a Comment