Tuesday 23 July 2013

2 Wajah

Masyarakat Malaysia digemparkan dengan isu pelajar Sek. Keb. Sri Pristana yang terpaksa makan di sebuah tandas.Dilaporkan di facebook, pelajar ini diasingkan di sebuah tandas untuk makan dan minum bagi menghormati pelajar Islam sempena bulan Ramadhan. Timb. Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin telah mengarahkan satu tindakan tegas diambil terhadap pengurusan sekolah sekiranya tuduhan tersebut berasas.
Pihak sekolah menyatakan tindakan mengalihkan pelajar makan dan minum di situ adalah kerana kantin sekolah sedang dalam pembaikan dan tidak dapat menampung lebih 1,375 orang murid dalam satu masa. Bilik yang menempatkan pelajar tersebut bukanlah sebuah  tandas sebaliknya sebuah bilik persalinan yang bersih dan teratur. Bilik persalinan tersebut tidak mempunyai tandas atau mangkuk tandas seperti yang didakwa ramai pihak.
Isu ini telah menggemparkan ibu bapa di seluruh Malaysia. Penelitian perlu dibuat dengan sebaiknya dalam isu ini. Penulis berpendapat isu ini tidak seharusnya diperbesarkan kerana ia hanya akan mengeruhkan keharmonian kaum antara yang beragama Islam dan bukan Islam. Sebarang tindakan perlulah melalui saluran yang betul samada melalui Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan pengurusan sekolah atau Pejabat Pendidikan Daerah. Pihak sekolah juga perlu bijak dalam menangani sebarang masalah berkaitan pelajar kerana ibu bapa meletakkan sepenuh kepercayaan kepada mereka. Disyorkan agar pihak sekolah menghantar notis makluman pemindahan kantin tersebut kepada ibu bapa selain mendapat persetujuan daripada PIBG terlebih dahulu. Janganlah isu ini dipolitikkan demi kepentingan sesetengah pihak. Kewarasan dan timbang-tara seadilnya penting bagi 'menjernihkan' keharmonian kaum yang sudah mula 'rosak'. 2 gambar di bawah cukup memberikan kita kefahaman untuk menilai. Sekian.





No comments:

Post a Comment