Tuesday 27 August 2013

Rasuah Politik

Memetik keratan akhabar Berita Harian 27 Ogos 2013:

Kuala Lumpur: Sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri Kedah disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes pecah amanah wang syarikat berjumlah lebih RM2 juta untuk menaja dana politik pada Pilihan Raya Umum (PRU-13) lalu.
Siasatan membabitkan tiga individu, termasuk Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Pengarah Urusannya berusia antara 45 tahun hingga 50 tahun.



Sesuatu yang perlu difikirkan dan ditemukan penyelesaiannya. Rasuah politik bukanlah sesuatu yang baru diperkenalkan. Malah, rasuah dan politik boleh diibaratkan seperti isi dan kuku. Jurang antara keduanya sukar untuk dipisahkan. Jika dilihat dana-dana tajaan seperti ini sering berlegar di kalangan pemimpin atau parti politik. Lihat saja dalam setiap pemilihan atau mesyuarat tertinggi parti politik, akan terdapat ramai dikalangan ahli perniagaan, kontraktor dan pihak-pihak berkepentingan cuba menarik perhatian atau istilah lainnya melobi duduk di perkarangan hotel tempat mesyuarat diadakan. Mereka akan bertemu dengan ahli politik tertentu kononnya sebagai tanda sokongan. Dalam setiap pilihan raya, mereka berperanan sebagai agen bantuan kewangan untuk membiayai parti/pemimpin ini untuk mengumpan rakyat bawahan dengan sumbangan/duit. Sebagai timbal balik, mereka akan dianugerahkan kontrak atau bisnes oleh wakil yang dilantik sekiranya menang. Langkah SPRM ini dipuji tetapi kesedaran perlu wujud daripada 'yang ditaja' dan bukan hanya mensasarkan kepada 'yang menaja'. Kata ulama' sesebuah tamadun itu akan runtuh apabila rasuah berleluasa.Fikir dan ubah persepsi ini.-

No comments:

Post a Comment