Sunday 25 August 2013

Chess in Syiria



Pagi ini saya membaca lembaran baru isu Syiria di akhbar. Isu yang tidak lagi janggal di mata dunia tetapi semakin menyeksa hati dan perasaan umat Islam. Amerika Syarikat (AS) bersedia menyerang Damsyik lanjutan daripada penggunaan senjata kimia oleh tentera Bashar al Assad ke atas kanak-kanak dan orang awam di negara itu. Armada tentera lengkap dengan kapal perang peluru berpandu semakin menghampiri Syiria dan menunggu arahan lanjut dari Rumah Putih. Presiden Obama pula dilaporkan telah mengadakan perbicangan dengan pegawai tertingi tentera AS dan menunggu laporan lengkap Perisikan AS. Setiausaha Agung PBB juga mengkritik tindakan Syiria itu dan sedang menghantar pasukan peninjau untuk melihat kesahehan berita tersebut.

Saya mempunyai analisa tersendiri berhubung isu ini. Sesuatu yang perlu diketahui Bassar al Assad mempunyai latarbelakang sebagai bekas pegawai tentera. Beliau mengambil alih tampuk pemerintahan ayahnya yang sepatutnya diserahkan kepada abangnya. Malangnya abangnya mati dalam sau kemalangan. Beliau beraliran Syiah dan bersekutu kuat dengan pimpinan Syiah Iran dan Hizbullah. Krisis di Syiria telah berlarutan dari 2011 dan AS telah beberapa kali memberi amaran kepada Bassar ala Assad agar menghentikan segera keganasan ke atas rakyatnya. Kemuncak tekanan yang diberikan AS ialah apabila Bassar ala Assad didakwa menggunakan senjata kimia ke atas rakyatnya. Saya melihat perkara ini dari persepektif yang berbeza.



1. Konflik Syiria telah berlarutan hampir tiga tahun dan dalam tempoh ini puluhan ribu rakyatnya telah mati di tangan tentera Syiria. Persoalannya kenapa baru sekarang AS mahu mengambil tindakan ketenteraan ke atas Syiria? Saya melihat perkara ini sebagai satu permainan AS untuk menakluk negara-negara Arab. Dakwaan penggunaan senjata kimia oleh Syiria hanya satu alasan untuk masuk secara 'halal' ke Syiria. Hal yang sama pernah terjadi kepada Iraq yang didakwa mempunyai simpanan senjata rahsia tetapi sehingga kini tidak diketemukan. Perlu juga dikaji, Syiria bersempadan dengan sekutu kuat AS iaitu Israel. Berkemungkinan Israel yang menghantar senjata kimia tersebut ke Syiria dan menuduh Syiria yang melakukannya. Perlu juga diketahui Syiria mempunyai perisikan yang mantap yang mampu menyaingi CIA (AS) dan MOSSAD(Perisikan Israel). Dalam dunia perisikan, mereka bukan sahaja pakar dalam mengutip maklumat tetapi berkemahiran tinggi untuk melakukan propaganda. Kejatuhan negara Arab lain seperti Iraq, Afhahanistan, Libya dan Mesir juga banyak dipengaruhi oleh pasukan perisikan AS cuma cara atau kaedah yang berbeza. Justeru, saya melihat perkara ini sebagai satu permainan chess/catur oleh AS dan Syiria. Kita tunggu dan lihat siapa yang akan cek met.

No comments:

Post a Comment