Saturday 24 August 2013

Mesir Berdarah

Perkembangan terkini Mesir sehingga kini tidsk menunjukkan tanda-tanda keamanan dapat dicapai dalam tempoh yang singkat. Tentera terus mempergiatkan operasi membanteras rakyat Mesir yang memihak kepada Morsi dan Ikhwanul Muslimin. Masjid dibom, hospital dibakar dan rakyat tanpa senjata dibunuh sewenangnya. Mesir kembali berdarah selepas era kebangkitan Ikhwanil Muslimin pada era 60 an di bawah pimpinan As Syahid Hassan Banna.


Sesuatu yang menarik untuk dikaji khususnya bagi penggiat Sains Politik ialah terdapat dakwaan yang menyatakan Arab Saudi telah menyokong tindakan rampasan kuasa tentera ini disamping menghulurkan bantuan berbentuk soft loan sebanyak 10 billion usd kepada tentera Mesir sekiranya berjaya menumbangkan Morsi. Tindakan ini telah dikritik hebat ulama' sedunia termasuk Presiden Ulama' Sedunia, Prof Dr. Yusuf Qardhawi. Beliau turut mengkritik Syeikh al Azhar kerana seakan membenarkan tindakan tentera membunuh rakyatnya. Apakah pengajaran yang kita dapat dari peristiwa ini?



1. Dalam politik, 'kuasa'adalah lambang kehebatan seseorang. Sesuatu yang hak 'boleh' diketepikan semata-mata memenuhi cita-cita politik pihak tertentu.

2. Mesir sejak sekian lama diperintah oleh tentera yang mendapat kuasa melalui rampasan kuasa. Jika dilihat corak pemerintahan dan cara mereka menyelesaikan sesuatu masalah negara juga sama iaitu melalui kekerasan.

Sama-samalah kita berdoa agar Mesir bumi para anbiya' dipelihara oleh Allah dari Kudeta Firaun Moden. Amin.

No comments:

Post a Comment