Thursday 14 August 2014

Setahun Tragedi Raba'ah Adawiyah dan Kaitannya dengan Konflik Israel-Palastin


Masa berlalu pantas, hari ini 14 Ogos 2014 genap setahun tragedi pembunuhan beramai-ramai orang awam oleh kudeta Sisi di Dataran Raba'ah Adawiyah. Dilaporkan seramai 450 orang telah terbunuh ditembak peluru hidup kudeta al Sisi selain digempur mayat-mayat as syahid dengan jentolak. Tak cukup dengan itu, helikopter turut melepaskan tembakan dari udara seakan mereka yang di bawah itu pengganas bersenjata. Lebih malang, ambulan tidak dibenarkan masuk bagi merawat mereka yang tercedera dan mati. Mereka yang syahid adalah penyokong mantan Presiden Mesir dari Ikhwanul Muslimin, Morsi.


Peristiwa ini aku saksikan sendiri melalui youtube, al Jazeera dan media tempatan. Pada ketika itu, seluruh dunia Islam berasa terkejut dan bersedih atas tindakan tentera Mesir yang dikepalai Presiden Mesir sekarang, al Sisi. Sudahlah Morsi digulingkan secara haram, penyokongnya pula diperlakukan tak ubah seperti apa yang Israhell lakukan kepada Gaza. Ketika itu juga, seluruh masjid bergema dengan Qunut Nazilah dan kiriman doa kepada mereka di sana. Sungguh..air mataku bergenang saat itu.


Hatiku memberontak mencari jawapan mengapa tergamak seorang Islam bernama al Sisi sanggup berbunuhan sesama umat? Aku mengikuti forum isu Mesir di TV al Hijrah, membelek laporan-laporan antarabangsa. Ia ibarat sebuah puzzle. Aku kumpul dan cantumkan satu-persatu. Lalu aku temukan jawapannya dan sedikit ilmu 'Nujum Pak Belalang' yang ada padaku aku gunakan untuk meramal apakah kesudahannya. Aku rungkaikan di sini buat renungan kita bersama.


Siapakah Presiden Mesir Sekarang? Al Sisi adalah seorang arab Mesir yang berketurunan Yahudi di sebelah ibunya. Ia disahkan oleh seorang journalist Mesir dalam satu laporannya. Al Sisi juga ditawarkan loan sebanyak 1 juta dolar US oleh Arab Saudi untuk menggulingkan Presiden Morsi. Sebelum proses rampasan kuasa dilakukan, beliau telah mengadakan pertemuan dengan Agensi Perisikan Israel (Mosad) untuk membincangkan strategi yang perlu bagi menggulingkan Morsi. Selepas kejatuhan Morsi, aku meramal Al Sisi akan memegang kuasa Presiden dan sesuatu akan berlaku dalam dunia Islam. Ya benar! Telahanku tepat.


Al Sisi menang pilihan raya dan kini menjadi Presiden Mesir. Sejurus selepas kemenangannya, Arab Saudi menawarkan bantuan jutaan dollar kepada al Sisi sebagai 'reward' kerana berjaya menggulingkan Morsi. Lebih mengejutkan, Israel menawarkan 80 juta US Dollar kepada beliau untuk membangunkan semula Mesir. Israel berjanji akan melobi Amerika untuk memberi bantuan ketenteraan kepada Mesir dan berharap al Sisi dapat meyakinkan Abbas (pemimpin Palastin) dan Hamas bagi mengiktiraf negara Yahudi Israhell.


Justeru apa kaitannya dengan senario perang Israel-Palastin yang sedang berlangsung sekarang?. NGO Aman Palastin dan lain-lain dari Malaysia dan seluruh dunia 'tersangkut' di pintu masuk ke Palastin di Mesir sejak dari awal peperangan bermula bagi menghulurkan bantuan kemanusiaan ke Gaza. Mereka disekat tentera Mesir dari masuk ke Gaza dari pintu Rafah kononnya atas faktor keselamatan sedangkan Mesir sengaja mahu melengah-lengahkan masa bantuan sampai ke Gaza. Membunuh dengan senyap!. Laporan di fb rasmi Aman Palastin pula menyatakan Kerajaan Mesir turut menghulurkan bantuan seperti makanan dan ubat-ubatan (yang telah berkulat dan tarikh luput). Astaghfirullah! Mereka sedang bermain wayang. Pura-pura membantu tetapi terus memberi tekanan kepada Palastin. Kini, Hamas dan Israel dalam Ganjatan Senjata 72 jam dan sedang berunding bagi menyelesaikan konflik. Walaupun berkali-kali rundingan diadakan, namun masih gagal mencapai kata putus. Dan selama itulah Palastin terus dibedil. Mengapa ia berlaku? Mungkinkah Mesir hanya berlakon menyelesaikan konflik Israel-Palastin?Apa mahu diselesaikan lagi andai Mesir si perantara sudah digenggam Israhell. Munafik bak musang berjanggut. Doaku moga Allah menghancurkan pakatan mereka. Aku berharap..

Hayatilah firman Allah:

"Berhukumlah kamu selagi mana kamu boleh berhukum, sesungguhnya kamu hanya mampu berhukum di dalam kehidupan dunia ini sahaja"... - (Surah Toha, ayat 72)

No comments:

Post a Comment