Tuesday 12 August 2014

Dari Gaza Ayat-ayat Allah Berbicara (II)


Terasa canggung pula tatkala membelek semula artikel ' Dari Gaza Ayat-Ayat Allah Berbicara' yang telah aku upload 2 hari lepas. Masih banyak isi pokok yang belum aku lunaskan. Karamah benar-benar berlaku di Gaza. Lalu aku titipkan apa yang aku perolehi dari buku ini sebagai panduan kita bersama. Terjun ke dunia akademik, aku ditatih mencatat sebarang sumber rujukan agar penulisanku tidak lompong. Ya! aku praktikkan di sini. Ingin aku tegaskan, penulis buku ini menyatakan sumber maklumat yang diperolehi adalah melalui laporan wartawan al Jazeera, pasukan perubatan, saksi mata di tempat kejadian selain individu yang mengalaminya sendiri di Gaza. Rujuk lah jika perlu.


6. Al Quran Kekal Terpelihara

Seorang imam Masjid an Nur di Kampung Syaikh Ridhwan bernama Abu Ahid telah menceritakan dalam satu serangan Zionis ke atas masjid itu, hampir semua bangunan masjid itu rosak teruk. Zionis membedil masjid itu dengan jet pejuang F-16 yang memuntahkan roketnya. Anehnya, dikala semua bangunan masjid runtuh, al Quran masih terpelihara baik dan yang lebih menghairankan beberapa mushaf itu terbuka tepat di lembaran ayat tentang 'kemenangan' dan 'kesabaran' seperti dalam firman Allah " Dan Pasti akan Kami uji kamu dengan sesuatu ketakutan dan kelaparan"...(al Baqarah; 155)..Subhanallah! Ia benar-benar menggetar jiwaku.


7. Bersandar kepada 'Kekuatan Langit'

Mungkin diantara kita yang suka mengikuti perkembangan al Qassam di Palastin sering mendengar nama 'Abu Ubaidah'. Beliau adalah Komandan al Qassam dan sering menjadi jurucakap al Qassam dengan muka yang dilitupi kain merah. Pengalaman ini diceritakan sendiri olehnya.
Dalam satu misi Murabithun (pejuang yang menjaga perbatasan), mereka ditugaskan mengintip pergerakan kereta kebal Israel, menanam bom di dalam kereta kebal Israhell dan melakukan serangan hendap. Ketika malam hening, kereta kebal Israel melalui kawasan tersebut dan pejuang al Qassam dengan menagis menadah tangan berdoa " Ya Allah, turunkanlah pertolongan, gerakkan angin, tebarkan debu, mantapkanlah pasukan Mu dan kalahkan musuhMu". Secara tiba-tiba awan putih turun mengaburi mata askar Israhell. Lantas pejuang al Qassam masuk kedalam kereta kebal dan menanam bom di dalamnya dan berjaya keluar dengan selamat. Malam berganti siang, bom berjaya diletupkan dan membunuh 5 orang askar Israhell dan puluhan yang lain cedera. Benar! Pertolongan Allah telah sampai! Subhanallah.


8. Jumlah Kelahiran Luar Biasa Dalam 3 Minggu Serangan Israhell

Maklumat ini diperolehi secara langsung oleh jurucakap rasmi Hamas, Dr. Shami Abu Zuhri ketika mengunjungi Indonesia pada pertengahan tahun 2009. Ketika Israhell membedil Gaza berterusan selama 3 minggu, seramai 1,300 orang rakyat Palastin kebanyakkannya kanak-kanak elah terbunuh. Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) melaporkan seramai 3,500 orang bayi telah dilahirkan di Palastin hanya dalam tempoh 3 minggu serangan itu. Bermakna Allah menggantikan 1 orang yang syahid dengan 2-3 orang sebagai ganti. Masya Allah..Mungkinkah akan lahir 'Salahuddin al Ayubi' seperti dinanti?


9. Pasukan al Qassam Memakai Pakaian Putih

Hal ini diceritakan oleh seorang penulis dari Timur Gaza bernama Asyraf al Gafari melalui persaksiannya di Jabal Sharoni, Jabal Reish dan Jabal Kesyif. Satu ketika tentera Israhell melakukan penangkapan beramai-ramai sejumlah pemuda di rumah mereka di Grem. Dalam soal siasat yang dijalankan, tentera Israhell bertanya kepada mereka 'Apakah pakaian seragam al Qassam?". Mereka menjawab "al Qassam berpakaian serba hitam". Lantas tentera Israhell memukul mereka dan menempelak "al Qassam berpakaian putih!".

Dalam satu wawancara media dengan tentera Israhell. Seorang tentera Israhell menyatakan beliau menjadi buta kerana melihat seorang pemuda yang berpakaian serba putih dan melemparnya dengan segenggam debu.

Menurut Asyraf tentera Israhell berasa takut apabila tiba waktu malam kerana sering dibayangi 'tentera putih'. Sehingga kini, al Qassam sering dijoloki dengan nama ' Tentera Malaikat'. Sungguh! Ia kuasa tuhan yang yang maha Berkuasa!



Cukupkah setakat ini yang ingin aku nukilkan. Doaku agar kisah yang dipaparkan akan meningkatkan iman kita kepada Allah. Bukan untuk bermegah-megah, moga menjadi ilmu yang pahalanya mengalir mengisi bekalku di alam barzah nanti. Wassalam.


Catatan di Hari Lahir Anakandaku Muhammad A'sief yg ke-3,
12 Ogos 14, Segamat.

No comments:

Post a Comment