Sunday 10 August 2014

Dari Gaza Ayat-ayat Allah Berbicara


Di laman sosial gempar akan peristiwa-peristiwa pelik dan aneh yang sedang berlaku di Gaza saat ini. Pejuang al Qassam berjaya keluar dari terowong yang terkambus selepas 21 hari terperangkap kerana dibom oleh jet pejuang Israhell. Allahuakbar! Allah tidak pernah mungkir akan janjiNya. Cumanya aku berpendirian usahlah kita terlalu taksub dengan karamah yang berlaku hingga membuka ruang musuh menggarap skrip fitnah memesongkan akidah. Lihat sahaja apa yang terhidang di youtube, video kononnya Nabi Muhammad S.A.W menaiki kuda putih memintas peluru berpandu yang dilancarkan di Syiria. Astaghfirullah! Ia benar-benar menguji keimanan. Antara hak dan bathil, kebenaran dan fitnah dunia. Perlu dicarik sehelai demi sehelai agar tak terjerumus ke lembah dosa. Bagaimanakah nasib anak kita nanti? Mampukah mereka membezakan antara yang benar dan salah jika kita sendiri masih keliru. Sungguh! Aku takut dan bermuhasabah diri..


Mungkin terdetik di hati kita, mengapa Israhell masih belum dinyahkan dari muka bumi ini? Mengapa Palastin terus dibedil, kematian terus meningkat? Mengapa Allah masih belum menurunkan hukumannya ke atas yahudi Laknatullah hingga terkadang kita merasa putus asa? Persoalan -persoalan ini aku yakin pernah bermain di fikiran. Ingatlah! Hakikatnya kita sedang diuji Allah atas iman yang kita miliki. Sejauh mana kita percaya akan ayat-ayat Allah di dalam al Quran.


Lantas aku terpanggil untuk mencari jawapan apakah benar Palastin berjuang sendirian? Aku temukan sebuah buku " Dari Semenanjung Gaza Ayat-Ayat Allah Berbicara" nukilan Muhammad Lili Nur Aulia. Benar! keramat telah berlaku di Gaza! Pertolongan Allah telah turun di sana!. Aku sisipkan di sini keajaiban yang pernah berlaku di Gaza tanda Allah sentiasa bersama hambaNya. Mungkin sesuatu yang boleh kita pelajari:


1. Darah masih mengalir walaupun setelah 2 minggu syahid

Seorang pejuang al Qassam, Yasir Ali Ukasyah gugur syahid setelah bertempur dengan tentera Zionis. Beliau berasal dari Mesir dan merupakan Hafiz al Quran. Setelah 2 minggu kematiannya, darah masih menitis dan kondisinya seperti orang yang sedang tertidur. Karamah ini menjadi kebanggaan tentera al Qassam dan menjadi isi khutbah Jumaat oleh khatib di masjid Gaza. Subhanallah! Berbahagialah wahai sahabat di alam sana!


2. Sujud syukur saat kematian anaknya.

Ummu Samir Ghazal, ibu kepada salah seorang pejuang Islam. Tatkala mendengar berita gugurnya si anak sebagai syahid, beliau terus sujud syukur kepada Allah. Menitimdi bibirnya "Anak-anak kami adalah para syuhada yang dengan izin Allah akan mendapat syurga yang kekal. Semoga anakku boleh memberikan syafaat kepadaku dan aku akan menemaninya di syurga". Betapa cekalnya hati seorang ibu..


3. Syahadah yang melencongkan roket.

Dalam satu pertempuran al Qassam dan Zionis, sebuah jet pejuang F-16 milik Zionis menghujani sekumpulan tentera al Qassam dengan roket yang terarah terus kepada mereka. Lantas, mereka mengucapkan 'asyahaduanlailahaillallah' tanda bersedia dengan kematian. Namun, secara tiba-tiba roket itu melencong 20 meter ke arah lain. Kuasa Allah mengatasi segalanya. Mereka semua terselamat.


4. Batu dan pasir bertasbih

Seorang Murabith bernama Abu Mujahid menceritakan semasa beliau ditugaskan mengawal parit sempadan utara Gaza, beliau mendengar batu sedang mengintip pergerakan kereta kebal Israel. Terdengar suara yang bertasbih "Subhanallah" dan "Astaghfirullah". Beliau mengamati betul-betul dari mana datangnya suara itu sedangkan pada masa itu beliau hanya berseorangan. Ternyata, suara itu datang dari batu-batu dan pasir di sekelilingnya. MasyaAllah..


5. Jumlah penghafaz al Quran teramai.

Walau dalam kesempitan hidup dan kesengsaraan, menjadi satu trend kepada remaja Palastin untuk menghafaz al Quran. Dilaporkan pada tahun 2008, Hamas berjaya melahirkan 2,500 hafiz dan hafizah al Quran. Pada tahun 2009, seramai 3,500 lagi orang penghafaz al Quran berjaya dilahirkan dan jumlah ini terus meningkat sehingga sekarang. Pemimpin Hamas, Ismail Haniyeh menyifatkan ia sebagai mukjizat Allah kepada warga Palastin.


Banyak lagi peristiwa aneh yang terkandung dalam buku ini tak dapat aku tinta kan di sini. Karamah tetap akan berlaku kerana ianya milik Allah. Tak usah kita mempertikaikannya. Moga bertambah kuat iman kita dan yakinlah pertolongan Allah sentiasa bersama mereka di Palastin hingga Israhell dihancurkan seperti kaum terdahulu.

"Tidurlah wahai anakku Aisya Humaira Hanim di pangkuan papa"
3.50 p.m; 10 Ogos 14, Segamat-

No comments:

Post a Comment