Sunday 1 December 2013

Kesudahan yang Tidak Bernoktah.



Cinta sering dianggap sebagai suatu yang suci. Sucinya cinta hingga sanggup menumpahkan darah. Sucinya cinta hingga manusia hilang kewarasan dan sanggup membuat apa sahaja demi cinta. Di India, terdapat satu perkahwinan unik dimana pasangan yang berkahwin terdiri daripada mereka yang mempunyai HIV positif. Suatu yang sukar diterima akal. Pasangan mempelai ini mula dipadankan melalui satu website PositiveSaathi.com. Melalui website ini, lelaki dan perempuan akan mencari pasangan masing-masing yang sama-sama dijangkiti HIV untuk dijadikan teman hidup. PositiveSaathi.com diasaskan oleh seorang penjawat awam di India bernama Mr.Valiv yang memberi khidmat masyarakat khususnya kepada golongan HIV positif. Idea mewujudkan website ini bermula daripada luahan seorang yang menghidap HIV positif yang menyatakan kesukaran untuk mendapatkan teman hidup dan berumahtangga. Hal ini mendesak beliau untuk mencari alternatif bagaimana untuk mengatasi masalah ini. Justeru, satu palatfom disediakan bagi membuka ruang kepada mereka mengenali antara satu sama lain. Sehingga kini, terdapat lebih 5,000 orang lelaki dan wanita HIV positif yang berdaftar di bawah PositiveSaathi.com.



Di India, seseorang yang menghidap HIV positif dilayan buruk dan disisihkan masyarakat. Maka tidak hairanlah jika si wanita terus menjanda hingga ke tua walaupun mereka memerlukan lelaki sebagai pelindung. Begitu juga sang jejaka, tersekat keinginan untuk berkahwin hanya kerana diri kotor dek najis HIV. Namun, hidup hanya sekali dan perlu diteruskan.

Namun, terlintas di fikiran ini apakah tindakan ini baik atau hanya akan lebih merumitkan keadaan? Bukankah anak yang lahir daripada hubungan suami isteri mereka hanya akan menambahkan bilangan HIV positif yang akhirnya akan memusnahkan sesebuah tamadun? Sesuatu yang menjangkalkan bagi sebuah negara sepertiIndia selepas terkenal dengan Poliandri (perkahwinan seorang wanita dan ramai suami dalam satu masa). Dunia semakin ke penghujungnya. Kesudahan yang tidak bernoktah..

No comments:

Post a Comment