Sunday 20 October 2013

Dunia Abadi Sang Pejuang


2013 menyaksikan pelbagai kejadian yang tidak diduga berlaku di dalam negara. Sedang asyik dilamun nikmat keamanan, kita disergah insiden Lahad Datu yang mengundang kematian anggota keselamatan negara. Kemaruk kuasa hingga sanggup menumpahkan darah sesama Islam, Sultan Jamalul Kiram III menghantar kudeta perang untuk menakluk Sabah. Kita diuji dengan begitu hebat sekali. Semalam Sultan Jamalul Kiram III dilaporkan telah kembali ke rahmatullah akibat kegagalan organ berfungsi.

Chin Peng seorang yang memegang tampuk kuasa Komunis sekitar awal pembentukan Malaysia juga telah meninggal dunia pertengahan tahun 2013. Walaupun keluarga mendiang memohon untuk membawa abu mayat dan peninggalan beliau masuk ke Malaysia namun ia dinafikan kerajaan. Bukan dendam pokoknya, tetapi harga dan nilai isi hati keluarga dan waris pejuang yang telah terkorban dek kekejaman tangan beliau dahulu perlu diberi penghormatan.

Kepada kami berdua:
Ingatlah! Pergimu kami berdiri tanda hormat, namun, di hati tidak sesekali kami lupa apa yang kamu lakukan. Balu, anak yatim, kemusnahan, kesusahan hidup dan kubur yang tidak bernisan pejuang kami menjadi bukti kekejaman kamu. Sejarah tetap meletakkan kamu sebagai pengkhianat. Biarlah darah syahid mereka berbicara atas apa yang kamu lakukakan terhadap mereka semasa di dunia. Hiduplah kamu berdua di dunia abadi, moga bertemu dengan sang pejuang kami di sana..

No comments:

Post a Comment