Monday 14 October 2013

Cyber War



Hari ini, akhbar BH online melaporkan dunia semakin bersaing untuk mendapatkan khidmat pakar keselamatan internet bagi menangani cabaran perisikan, pengintipan, penyebaran virus ke dalam sistem komputer sesebuah syarikat atau negara. Amerika contohnya telah mengambil langkah menambah 4,000 anggota baru berkhidmat di Ibu Pejabat Siber Tentera US bersamaan empat kali ganda peningkatan dari sekarang. Langkah yang sama diikuti oleh Britain, Brazil Indonesia. Gaji yang ditawarkan kepada pakar IT ini boleh mencecah sehingga RM 320,000, satu angka yang agak lumayan.

Kebelakangan ini, isu membabitkan cyber war semakin menjadi-jadi. Republik Rakyat China pernah bertelagah dengan Amerika Syarikat kerana dikatakan cuba mengintip maklumat keselamatan negara antara satu sama lain. Kes yang sama berlaku pada Brazil yang diintip oleh Amerika Syarikat sehingga Presidennya mengambil keputusan memboikot pertemuan bersama Obama di satu persidangan antarabangsa. Terbaru, Google Malaysia juga telah dihack oleh pihak asing, suatu tamparan hebat buat negara. Fakta; Amerika bekerjasama membangunkan 'virus' dengan alasan melumpuhkan sistem keselamatan Iran.

Pengenalan medium baru dunia moden seperti facebook, twitter, skype, whatsapp dan banyak lagi menjadikan kita semakin terdedah kepada bahaya. Tiada lagi privasi, aib didedahkan sendiri tanpa paksa, maklumat negara semakin bocor, keselamatan negara dikuis sedikit demi sedikit. Sesuatu yang perlu diberi penekanan oleh kerajaan. Ingatlah, hanya dengan 1 button ENTER mampu memusnahkan sebuah negara.

No comments:

Post a Comment