Monday 5 August 2013

Mesir, Malaysia dan Nikmat Keamanan



Seluruh dunia gempita bila diwarwarkan Presiden Morsi al Hafiz digulingkan. Syiah dan Sunni terus berbalah menegakkan keadilan mengikut acuan dan fahaman masing-masing. Ramadhan tidak lagi dipandang mulia, nafsu dan kemaruk berkuasa terus dijadikan matlamat utama. Mesir yang dulunya dikenali sebagai sebuah negara yang hebat tamadunnya kini hanya sebuah gelanggang perang. Hosni Mubarak telah digulingkan, Morsi dilantik melalui proses pilihan raya, namun sehingga kini Mesir masih mencari rentak kedamaian. Dimanakah silapnya?

Faktanya: Mesir sejak sekian lama diperintah oleh golongan Pegawai Tinggi Tentera yang mendapat kuasa melalui rampasan kuasa. Anwar Sadad adalah seorang pegawai tentera, Hosni Mubarak juga merupakan bekas pegawai tentera udara Mesir. Secara total, dapat dilihat Mesir tidak mencapai status demokrasi seperti Malaysia tetapi lebih bercorak totalitarian. Kesannya, walaupun Morsi dilantik secara rasmi melalui proses pilihan raya, namun peranan tentera tidak dapat dinafikan dalam menggulingkan kerajaan. Pilihan raya hanya sebagai auta sang saka hijau untuk mengaburi mata rakyatnya. Kemaruk berkuasa tetap melekat di hati mereka.

Berbeza dengan Malaysia yang merupakan sebuah negara demokrasi berpalimen dan raja berpelembagaan. Kita masih tergolong dalam status negara sedang membangun. Namun, kita berada sedikit kehadapan dari Mesir dalam struktur politik tempatan. Pemilihan pemimpin utama negara tetap tertakluk kepada proses pilihan raya. Tidak sesekali pernah berlaku rampasan kuasa seperi negara luar. Struktur Angkatan Tentera Malaysia juga lebih teratur. Taat setia sepenuhnya diberi kepada Yang Di Pertuan Agong selaku pemerintah tertinggi negara dan bukan kepada Perdana Menteri. Ia menyukarkan sebarang rampasan kuasa berlaku. ATM lebih bersifat neutral dalam politik. Namun, terkadang kita cuba meniru rentak mereka walaupun kita sendiri tidak pasti apakah kesudahannya.

Kini, kita sedang berada di hadapan mereka. Jawapannya ada pada tangan kita. Adakah kita mahu seperti mereka?

No comments:

Post a Comment