Tuesday 6 August 2013

Manusia Semakin Gila

Semalam kita dikejutkan dengan berita cubaan merampas kuasa dan menggulingkan Yang Dipertuan Agong di Istana Negara. Sekumpulan lelaki dan dua orang perempuan lengkap berpakaian hitam mendakwa mereka utusan Panji Hitam dari Timur Empayar Langkasuka Nusantara.
Berita sebegini bukan suatu yang menghairankan kerana sebelum ini Insiden Lahad Datu yang mempunyai motif yang sama telah mengambil tempat. Pernahkah kita terfikir apa motif sebenar mereka?



Hakikat yang perlu kita tahu, Malaysia merupakan sebuah negara yang kaya dengan hasil bumi dan mengamalkan sistem politik yang stabil. Pemimpin negara kita sentiasa mengambil jalan diplomatik dengan negara luar dalam menyelesaikan setiap masalah yang menimbulkan ketegangan antara dua negara asing sehingga kadang-kadang dikutuk kerana terlalu berlembut. Kesannya, kita sentiasa 'terselamat' dari ancaman luar dan dalam negara. Lihat sahaja negara luar disekeliling kita seperti Indonesia, Filipina, Vietnam dan Thailand semuanya pernah bergolak hebat sehingga menggugat kestabilan politik negara mereka. Atas faktor ini, Malaysia 'dicemburui' mereka. Dahulunya saya berfikiran seperti orang lain. Apa yang hendak ditakutkan dengan mereka, angkat sahaja senjata, kerahkan saja prajurit kita ke medan tempur. Namun, semakin matang diri ditambah sedikit pengetahuan dan pengalaman, kini saya sedar apa yang sedang pemimpin kita lakukan. Peperangan tidak akan menyelesaikan masalah. Iraq, Libya, Mesir dan negara lain boleh dijadikan panduan. Kita sedang meniti satu jurang yang dalam. Berjaya bermakna hidup, tergelincir bermakna mati. Pemimpin kita adalah 'Tali' nya. Berhati-hatilah. Mereka sedang mengintai kita..

No comments:

Post a Comment