Thursday 1 August 2013

Gun & Roses



Saban hari kita terbaca di dada akhbar berbagai kes pembunuhan dilaporkan. Terbaru, masyarakat disajikan dengan insiden tembak-menembak di sana-sini. Satu situasi yang cukup menggerunkan. Hidup seakan beraksi di pentas Hollywood, bebas melepaskan tembakan di mana-mana. Memetik skrip sebuah filem gangster tempatan 'Lu Langsi Lu Mati'. Apakah kesudahannya tanah tumpah darahku...

S aban tahun, kekuatan anggota keselamatan dipertingkat disamping dilengkapi dengan alatan canggih, namun ia masih gagal meyakinkan kita bahawa kita sedang berada di zon selamat. Justeru, siapa yang harus dipersalahkan? Apakah mekanisme terbaik membanteras jenayah ini daripada berleluasa?

Secara peribadi saya menyokong kenyataan Ketua Polis Negara bahawa jenayah ini mungkin berpunca daripada penyeludupan senjata secara haram di sempadan. Faktanya; Malaysia bukan negara pengeksport senjata seperti Amerika dan Rusia. Kemasukan senjata ke dalam negara untuk tujuan keselamatan adalah melalui saluran undang-undang yang sah. Lalu, bagaimana senjata ini masih boleh digunakan secara illegal? Sudah pasti ada tangan-tangan kotor yang membawanya masuk secara haram. Maka berdirilah kita antara 'Gun & Roses'. Kecelakaan & Kebahagiaan. Menanti hari esok yang masih belum pasti kesudahannya. Fikir-fikirkan..

No comments:

Post a Comment