Monday 25 August 2014

ISIS- Antara Fitnah Dunia dan Mengejar Syahid


BBC melaporkan seorang journalist warganegara Amerika bernama James Foley telah disembelih hidup-hidup oleh militan ISIS ( Islamic State of Iraq and Syiria). Ia sebagai peringatan kepada Amerika di atas campur tangan tentera mereka di Iraq dan Syiria. ISIS juga telah menawan askar Iraq dan penduduk kampung di sebuah pergunungan sebelum dibunuh dengan menembak ratusan tawanan di kepala. Pembunuhan kejam ini mendapat liputan meluas di akhbar antarabangsa dan laman sosial. Islamophobia kembali meniti di bibir masyarakat beragama Ktistian dan lain-lain. Islam dianggap keji dan jahat angkara tindakan kejam kumpulan militan ISIS ini. Ramai ulama' menyifatkan ISIS sebagai sesat dan khawarij. Lebih malang, semakin ramai diantara kita yang turut terjebak bersama ISIS semata-mata mahukan pahala syahid. Nauzubillah..


Aku terpana tatkala membaca berita dan menonton di youtube bagaimana ISIS membunuh tawanan mereka. "Ada sesuatu yang tidak kena", dalam fikiranku. Cara ISIS mengasari tawanan, menembak dan menyembelih mangsa, peralatan perang mereka dan banyak lagi membuatkan aku bertanya adakah ini satu propaganda? Lantas aku cuba jalankan 'research' secara sendirian. Aku berpegang kepada pesanan Ustaz Badlisyah dalan rancangan Ilmu dan Falsafah di tv al Hijrah. "Setiap ilmu yang disampaikan bukan untuk 'memecah kebuntuan' atau menganggap kitalah yang paling tepat. Cukup sekadar menyampaikan untuk manusia lain berfikir". Hasil carian, aku temukan 'lompong-lompong' yang mungkin ianya kebetulan atau 'terlupa' ditutup oleh Sang Munafik. Di sini aku rungkaikan satu-persatu untuk kita berfikir:


1. Seorang pengkaji Geopolitic dan penulis Majalah online “New Eastern Outlook” bernama Tony Cartalucci yang berpengakalan di Bangkok telah mendedahkan ISIS adalah 'satu kumpulan ciptaan Amerika Syarikat' dan individu kaya dari Persian Gulf iaitu Arab Saudi, Qatar dan Kuwait.

"The Islamic State of Iraq and Syria (ISIS), now threatening Baghdad, was funded for years by wealthy donors in Kuwait, Qatar, and Saudi Arabia, three U.S. allies that have dual agendas in the war on terror".-the Daily Beast

2. ISIS kini menguasai kawasan Utara Syria dan merentasi Utara dan Barat Iraq yang secara ' kebetulan' adalah kawasan yang dikawal dan dikuasai oleh Agensi Perisikan Amerika (CIA) sejak beberapa tahun dahulu. Soalannya: bagaimana sebuah kawasan yang diawasi rapat oleh CIA boleh dikuasai mudah oleh ISIS?


3. Akhbar the Telegraph bertarikh Mac 2013 dalam artikel bertajuk “US and Europe in ‘major airlift of arms to Syrian rebels through Zagreb" menyatakan sebanyak 3,000 tan senjata telah dimuatkan dalam 75 buah kapal terbang dibiayai oleh Arab Saudi atas arahan Amerika telah diterbangkan ke Syiria. The New York Times pula melaporkan “Arms Airlift to Syria Rebels Expands, With C.I.A. Aid,” dengan bantuan Arab Saudi dan Turkey selain membenarkan ratusan pendaratan di Jordan dan Turkey.

4. Mantan mufti Perlis, Prof. Madya Dr. Asri Zainal Abidin dalam artikel terbarunya bertajuk 'London, ISIS dan Gaza' turut menyatakan rasa pelik bagaimana ISIS sebuah kumpulan yang tidak dikenali menjadi sebegitu kuat. Beliau juga menegaskan apa yang dilakukan ISIS bukan yang dituntut oleh Islam.


Mengapa Amerika 'berpura-pura' mahu memusnahkan ISIS dan apakah objektifnya adalah suatu yang sukar dirungkai. Ia sebuah perancangan dan muslihat yang dirancang rapi. Mungkin mahu menunjukkan kejahatan Islam di mata dunia, mungkin juga mahu menguasai tanah dan hasil bumi Iraq atau mahu memecah-belahkan kesatuan umat dan lainnya. Aku khuatir andai kita tersilap pilih antara 'jihad' atau 'mati katak'. Benarlah hadith Rasulullah:

Ya Allah berilah keberkatan kepada kami, pada Syam kami dan pada Yaman kami”. Para sahabat berkata “dan juga Najd (Iraq) kami?”. Beliau bersabda “disana muncul kegoncangan dan fitnah, dan disanalah akan muncul tanduk setan”

[Shahih Bukhari 2/33 no 1037]

Moga Allah selamatkan kita dari fitnah dunia. Leraikanlah segala kekusutan, penuhilah dada kami dengan ilmu agar dapat membezakan yang hak dan bathil agar dapat kami mengetuk pintu syurgaMu.

No comments:

Post a Comment