Monday 25 May 2015

AIR MATA ROHINGYA



Burma/Myanmar

Burma adalah nama asal negara Myanmar selepas diluluskan oleh State Peace and Development Council (SPDC) pada tahun 1989. Etnik terbesar di negara ini adalah Burman Origin dan beberapa kumpulan minoriti lain. Peperangan etnik paling kejam berlaku di kawasan Rakhin (nama Arakan yang ditukar) antara etnik Budha Arakan dan Muslim Rohingya.


The Origin of Rohingya

Terdapat 2 versi sejarah asal usul etnik Rohingya yang menjadi pertikaian dan tidak dapat dipastikan sehingga hari ini. Pertama, "Rohingya" dikatakan penduduk asal kawasan Arakan. Perkataan  "Rohingya"  dikatakan berasal dari perkataan Rohang yang membawa maksud nama asal negeri Arakan. Etnik Budha dan Muslim Arakan pada mulanya berkongsi budaya, pakaian, makanan selain agama. Kedua-dua etnik ini sama-sama didiskriminasi oleh majoriti Burman sehinggalah Nationalist Burman bertindak menyatukan seluruh penganut Buddha di seluruh Burman. Versi sejarah ini didukung oleh organisasi kemanusiaan termasuk Arakan Rohingya National Organization (ARNO) dengan harapan dapat meyakinkan pemerintah bagi mendapatkan kerakyatan Myanmar.





Versi kedua pula menyatakan Etnik Rohingya dibawa masuk oleh British ke Arakan pada tahun 1823 dari India untuk bekerja di sektor parladangan. Kerajaan Burma berpegang kepada fakta ini dan memanipulasikan 1982 Citizenship Law bagi mengusir etnik Rohingya yang dianggap kaum pendatang.
Kerajaan melabelkan mereka Immigrant Bengali tidak sah dan lebih buruk lagj Bangladesh juga tidak mengiktiraf kerakyatan mereka. 

Legacy of Discrimination

Sebelum era kolonial British, Islam dan Buddha hidup dalam keadaan aman harmoni. Konflik berpunca apabila British membawa masuk buruh dari India selepas tahun 1823 terutama di Rangoon. Rasa tidak senang hati penduduk asal Burma timbul kerana mereka digantikan pekerja etnik India yang sanggup menerima upah murah. Intermarriage antara Buddha-Muslim adalah suatu yang normal pada abad ke 19 dan 20 di Burma tetapi bertukar menjadi faktor konflik antara Buddha dan pendatang India Muslim pada tahun 1920. Selain faktor Marriage Law, faktor lain konflik ialah peluang pekerjaan dan sosio ekonomi yang tidak memihak kepada etnik Buddha. Kesudahannya rusuhan kejam berlaku pada tahun 1930 yang mensasarkan kaum wanita dan kanak-kanak.


Rusuhan kedua berlaku pada tahun 1938 yang menyasarkan khusus kepada etnik Muslim. Ia lanjutan daripada isu Marriage Law yang menjadi punca konflik kaum 1930. Sentimen perkauman 'Muslim ingin membolot kekayaan negeri Burma dan merampas anak-anak perempuan mereka' dimainkan. "Buddhist Women Special Marriage and Succession Bill" dikaji semula oleh kerajaan. Dalam rusuhan ini, 113 buah masjid telah dibakar. Suruhanjaya Siasatan ditubuhkan dan satu perjanjian dimaterai antara Kerajaan India dan Burma. Malangnya belum sempat perjanjian dilaksanakan, Jepun menduduki Burma.


Keganasan juga berlaku di kawasan Arakan selepas pendudukan Jepun di Burma pada tahun 1942 antara Buddha dan Muslim Arakan. Faktor utama konflik ialah masalah sosio ekonomi yang tidak seimbang. Kampung-kampung dibakar dan ratusan ribu Muslim melarikan diri ke kawasan Utara Arakan (Utara Arakan merupakan kubu kuat majoriti Muslim) dan sesetengahnya lari ke sempadan India. Takut dengan ancaman Muslim Arakan di Utara yang mendapat berita penindasan Muslim oleh Buddha di Arakan, Buddha telah melarikan diri ke bahagian Selatan. Hal ini mewujudkan polarisasi kaum yang jelas di Utara Arakan yang dikuasai Muslim Rohingya dan Selatan Arakan oleh Buddha. British ketika itu mengiktiraf Utara Arakan sebagai status Muslim National Area. Sebaliknya status ini dibubarkan semasa pemerintahan parti AFPFL di bawah pimpinan Aung San dan U Nu. Pada tahun 1948, kumpulan Mujahidin dari Chittagong (sekarang Bangladesh) telah masuk ke Arakan bagi berjihad membebaskan Muslim di sana namun gagal dan menyerah diri pada 1961. Di bawah pemerintahan U Nu, Rohingya diisytihar sebagai salah satu etnik Burma. Namun, selepas kejatuhan U Nu yang digulingkan Regim Tentera di bawah Ne Win, Rohingya tidak lagi diiktiraf sebagai rakyat Burma.


Dictatorship of Ne Win

Nasib Rohingya bertambah buruk sehingga ke hari ini selepas General Ne Win merampas kuasa pentadbiran negara pada tahun 1962. Beliau memperkenalkan Operasi Naga Min (Dragon King) bagi membersihkan negara daripada pendatang luar yang tidak mempunyai pengenalan diri. Taktik kejam digunakan dengan membunuh, menyeksa tahanan, merogol, merampas tanah dan kediaman. 250,000 orang Rohingya melarikan diri ke sempadan Bangladesh. Prihatin dengan mangsa pelarian, badan kemanusian antarabangsa United Nations Refugee Agency ( UNHCR) membawa Bangladesh dan Burma ke meja rundingan. Kata putus dicapai dan Operasi Shwe Hintha (Golden Bird) digerakkan bagi membawa semula pelarian ke negeri Arakan.




Namun, pada tahun 1988 apabila State Law and Order Restoration Council ( SLORC) mengambil alih, pengusiran dilakukan semula. Kali ini, Operasi Pyi Thaya(Clean and Beautiful Nation) digerakkan bagi menghapuskan etnik Rohingya. Kali ini, badan kemanusiaan antarabangsa dan kesihatan tidak dibenarkan masuk. Beribu tahanan dibunuh, dirogol dan ditahan dan kem tahanan yang dikawal oleh pasukan keselamatan yang dikenali sebagai NaSaKa. Pasukan inilah yang melakukan keganasan ke atas tahanan. Mereja dinafikan makanan, kesihatan, pendidikan dan tidak dibenarkan berkahwin dan mempunyai anak tanpa kelulusan kerajaan. Mereka dianggap sebagai " modern-day slavery".

Pada Mei 2012, dilaporkan seorang wanita Buddha telah dirogol oleh sekumpulan lelaki Rohingya. Isu ini terus menyemarakkan lagi api perkauman dan keganasan dan penindasan ke atas Muslim Rohingya sebagai membalas dendam  terus berlaku. Sebanyak 4,855 binaan dimusnahkan, 78 000 palarian ditahan dan diseksa di kem tahanan.

The Toothless Tiger


Aung San Suu kyi yang merupakan pejuang demokrasi Burma sehingga kini hanya mendiamkan diri apabila diajukan isu Rohingya. Ia menjadikan isu Rohingya ini bertambah kompleks.

The Sangha


Sangha merujuk kepada komuniti kecil ‘pejuang’ Budha. Di dalam kitab Vinaya Buddha menyebut “ Monk must not engage ini public worldly affairs but for one exception; when the Sasana (Budha religion) is perceived to be under threat”. Sangha telah berarak membantah cadangan Organisation of Islamic Coorporation  (OIC) menubuhkan pejabatnya di Burma dan memberi bantuan kewangan dan perubatan kepada Rohingya. Pada tahun 2012, keganasan yang berlaku tidak berpunca daripada pihak keselamatan sepenuhnya tetapi kekejaman membunuh Muslim Rohingya dilakukan oleh Sangha. 



 Reference

Mary Kate Long. "Dynamic of State, Sangha and Society in Myanmar: A Closer Look at the Rohingya Issue", Asian Journal of Public Affairs, Vol.6.No.1. 


No comments:

Post a Comment