Tuesday 10 February 2015

HELAH POLITIK

Bismillah,


Acapkali aku disindir "kenapa belajar Sains Politik? Nak jadi YB ke?". Tak kurang yang memperlekehkan dengan nada "aku tak minat politik".Ada juga yang berkata "Politik tu kotor". Aku hanya mampu tersenyum dan kubiarkan persepsi sebati dengan akal waras mereka. Biarkan..Andai benar bagai dikata mengapa Rasulullah juga berpolitik apabila menyatukan Ansar dan Muhajirin? Perjanjian Hudaibiyah, utusan Rasulullah kepada Raja an Najasyi tidak cukupkah membuktikan Rasulullah berpolitik?


Aku berprinsip 'Islam hanya akan menang dengan percaturan politik'. Mungkin ramai yang menggeleng dengan hujah kurang masak ini. Tak mengapa ianya bukanlah untuk memecah kebuntuan, tetapi mengajak kalian berfikir dan mencari titik penyelesaian umat hari ini. Aku hujahkan di sini..


Aku melihat bagaimana Jepun sebuah negara hebat yang pernah menguasai dunia satu ketika dulu kini layu diejek bagai 'Harimau Tak Bergigi'. Hebat dengan teknologi canggih tetapi tunduk kepada kuasa 'Uncle Sam'. Hatta kitab perlembagaan negara dinoda penjajah Mc Arthur. Juga Korea Selatan dengan kemajuan IT yang luar biasa tapi terkedu berdepan dengan Amerika. Aku terfikir teknologi mereka canggih tetapi kenapa masih tidak mampu menjadi Kuasa Dunia? Kemana perginya kecanggihan mereka. Mengapa tidak dilawan saja?


Aku mengkaji bagaimana Jerman yang satu ketika digeruni dunia di bawah pemimpin agung Hitler akhirnya tersungkur dan tak mampu bangkit melawan kuasa dunia. Kini, ia hanya termaktub dalam lipatan sejarah yang mungkin tak akan berulang seakan tumbangnya Tembok Berlin.


Aku merenung nasib negara Islam yang kaya dengan harta Qarun seperti Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu dan Yaman tetapi hanya mampu mengikut telunjuk Sang Kafir bermata biru. Yang lainnya Libya, Pakistan, Iraq, Mesir dan Syiria satu persatu tumbang dan terus bergolak menjadi sarang melebarnya fitnah Munafik. Jauh aku berfikir..Mereka kaya tetapi mengapa perlu tunduk dengan Sang Kafir? Kemanakah hilangnya nilai Qarun mereka? Mengapa masih tidak mampu membela Islam di puncak dunia?


Hatiku bertanya mengapa Palastin sehingga kini masih bergelut untuk menjadi sebuah negara? Aku memberontak tatkala melihat Israel menyembelih anak kecil yang tidak berdosa. Lantas aku terfikir mengapa Israel sebuah bangsa yang tidak ada negara, tiada kekayaan hasil bumi, tiada teknologi secanggih jepun mampu meletakkan Amerika di hujung jarinya? Hebatnya mereka hingga mampu mempengaruhi Barat untuk mengirim umat Islam ke liang lahad. Mereka bukanlah bangsa yang kuat tetapi pandai bermain 'Helah'. Ia bukanlah auta sembarangan tetapi fakta yang aku perolehi dari bacaan ilmiahku.


Lalu aku teringatkan pesan guruku "Politik berkisar tentang KUASA yang menentukan SIAPA mendapat APA dan BAGAIMANA" ..Benarlah, kekayaan, kekuatan tentera dan kecanggihan teknologi semata-mata tidak meletakkan sesebuah negara itu menjadi Kuasa Dunia. Tetapi Islam perlukan seorang pemimpin yang bijak mencatur 'Helah Politik' dengan bersandarkan Al Quran dan Hadith sebagai rohnya. Muhammad Al Fateh pernah membuktikannya sewaktu membebaskan Kota Constantinople dari tangan Sang Kufar satu masa dahulu. Moga tangan kecil ini mampu menurutinya..

No comments:

Post a Comment